ایر جردنز (Air Jordans) دارای تاریخچه ای غنی و هیجان انگیز با عنوان کفش مایکل جردن دارد. هر کفشی که در طول دوران حرفه ای فعال این ستاره در NBA تولید شده است، تاریخچه ای غنی از بردها، باخت ها، تجربیات نوستالژیک و خاطرات دارد. کفش های کتانی جردن بخش بزرگی از خاطرات جوانان دهه 80 و 90 میلادی بودند که شرکت مادر(نایک) کار فوق العاده ای برای زنده نگه داشتن کفش ها در طول دهه ها انجام داده است.
در حالی که امروزه خرید یک جفت کفش ایر جردن جدید از سایر کفشهای بسکتبال استاندارد گرانتر است، اما همچنان فروش مجدد نسخههای قدیمیتر رونق بسیار بالایی دارد و ارزش خود را همچنان حفظ کرده اند.
در این مقاله به دلایل اصلی گرانی کفش های جردن در مقایسه با سایر برندهای مشهور کتونی می پردازیم.
مایکل جردن
شاید یکی از بزرگترین دلایل گرانی کفش های ایر جردن این باشد که نام آنها از چه کسی گرفته شده است!! بله درست حدس زدید ، موفق ترین و شاید مشهورترین بسکتبالیست تاریخ!! فقط نام مایکل جردن کافیست تا ارزش یک برند به تنهایی به گونه ای بالا برود که با وجود مصرفی بودن کالای کفش ، محصولات جردن در برخی مدل ها به عنوان کالای سرمایه گذاری محسوب شوند و در طول زمان نه تنها قیمت آنها افت نکند، بلکه افزایش قیمت نیز داشته باشد.
در تایید این نظر فقط کافیست به قیمت "Jordan 12 Flu Game" نگاه کنیم. این کفش ورزشی خاص که جردن در سال 1997 در فینال NBA پوشید، اخیراً به قیمت 1.38 میلیون دلار در یک حراجی فروخته شد.
اهمیت فرهنگی
دو کلمه: جامعه بسکتبال. به خصوص در زمان لیگ NBA دهه 80 و 90 که خیابان ها خالی بود و خانواده ها در طول زمان بازی به تلویزیون هایشان چسبانده می شدند. تصور کنید این بچه ها با دوست داشتن کفش های ورزشی جردن بزرگ می شدند و به گونه ای با فرهنگ آنها آمیخته می شد.
کفش های جردن در ابتدا در لیگ NBA حضور نداشت و ممنوع بودند. قوانین بازی در آن زمان بیان میکرد که کفشهای ورزشی باید سفید با برخی از رنگهای پیراهن تیم باشند. آنها مایکل جردن را به ازای هر بازی که Air Jordan 1s را در آن می پوشید، 5000 دلار جریمه کردند و از طرف دیگر نایک هم جریمه را پرداخت می کرد!!
قمار تبلیغاتی و پرریسکی بود که البته این قمار نتیجه داد و نایک امیدوار بود در پایان قرارداد چهار ساله، ایر جردن به ارزش 3 میلیون دلار بفروشد. آنها تنها در سال اول 126 میلیون دلار درآمد داشتند. همه اینها باعث ایجاد هیجان و یک "cool factor" در پشت کفش ها می شود و آنها را برتر می کند.
متریال با کیفیت
بیایید با چیز بدیهی در اینجا شروع کنیم، کفش های کتانی جردن کفش های کتانی باکیفیت و بادوامی هستند. در مقایسه با سایر کفش های کتانی، ایرجردن ها به میزان قابل توجهی تجملات و ظواهر بیشتری درخود استفاده می کنند. عمدتاً به این دلیل که بزرگتر هستند، پشتیبانی بیشتری برای پا دارند و کفی مناسبتری نسبت به دیگر برندها دارند.
همچنین، ایر جردنز به مقاومت زیاد در زمین بسکتبال شهرت دارد و مایکل جردن با استفاده از آنها در طول بازی های مختلف خود این مهم را ثابت کرد.
اما نکته اصلی: فناوری Air Max. پس از اینکه مایکل جردن دچار آسیب دیدگی از ناحیه پا شد و مجبورشد با ناراحتی فصل را زودتر از موعد به پایان رساند و حتی در فکر تغییر به آدیداس بود، تهدیدی بود برای نایک که با استخدام نایک "تینکر هتفیلد" تبدیل به فرصتی فوق العاده شد.
هتفیلد به خاطر فناوری ابداعی Air Max خود ایر جردنز را به سطح جدیدی رساند. بالشتک و تکیه گاه جدیدی برای پا به ارمغان آورد و در عین حال فرم سفت و سخت خود را حفظ کرد.
نحوه تولید آنها
اگرچه ایر جردن ها ساخت چین هستند، اما به هیچ وجه کفش های ارزان قیمتی نیستند. جردن ها کفشهای ورزشی معمولی نیستند که تولید انبوه شوند. در هر نسخه فکر و مهندسی زیادی انجام می شود و هر نسخه با دیگری متفاوت است. برخی از خریداران حتی کفش های خود را به صورت سفارشی برای خود خریداری می کنند. از آنجایی که این روند وقت زیادی به جزئیات و مهندسی میپردازد، طبیعتاً گرانترهم میشود.
نایک تعدادی از بهترین سازندگان و طراحان کفش در بازار را برای کار روی کفش ها استخدام می کند که این افراد همچنین شامل مایکل جردن نیز هستند و هزینه مشاوره او را پرداخت می کنند.
چرا جردن ها در فروش مجدد گران هستند؟
کمبود در بازار
دلیل اصلی بالا رفتن این محصولات در بازار فروش مجدد این است که به اندازه کافی برای همه وجود ندارد. این بخشی ازاستراتژی یک برند لوکس بودن است - تولید جردن کافی برای برآورده کردن تقاضای بالا وجود ندارد. با ایجاد کمبود، برند با بازاریابی کششی احساسی و FOMO مشتریان را جذب می کند. پس از آن، تولید محدود قیمت و علاقه به کفش ها را بالا نگه می دارد.
علاوه بر این، توزیع کنندگان کفشهای کتانی با خرید انبوه این کفشها، قبل از اینکه عموم مردم حتی بتوانند یک جفت را به دست بگیرند ، جردنها را از طریق ارتباطات خود احتکار میکنند. سپس منتظر میمانند تا کفشها در سایتهای رسمی به فروش برسند، قیمتشان را افزایش دهند و دوباره بفروشند. این امر به ویژه در مورد هر نسخه ای که یا محدود است یا به شدت هیپ است رایج است.
یک کفش ورزشی کلکسیونی
هر کفش ورزشی جردن از نظر ظاهری منحصر به فرد است و با رنگهای حیرتانگیز که طرفداران هرگز از آن سیر نمیکنند خاص و خاص تر می شوند. هر بار که فکر می کنیم "همین است، آنها هر رنگی را که فکرش را بکنید فتح کرده اند"، BAM! یک قطره جدید! و همیشه به اندازه کافی با هم تفاوت دارند که کسانی که قبلاً یک جفت جوردن دارند می خواهند یک جفت جدید داشته باشند. سپس یک جفت جدیدتر بعد از یک جفت جدیدتر
همچنین به دلیل ارتباط به شرکت با جامعه بسکتبال و ارتباط آنها با مایکل جردن، عملا این کمپانی یک مجموعه نیمه ورزشی محسوب می شود.
وقتی جردن های قدیمی تر "Retro" آمدند بسیار با ارزش شدند، بهویژه آنهایی که در دوران حرفه بسکتبال مایکل جردن تولید شدند. این ها کفش هایی هستند که تاریخچه و داستان های زیادی پشت سرشان است. این کفش ها در بازارهای مختلف کلکسیونی جذاب هستند. بسیاری از مردم می خواهند به آنها دست بزنند و با در دسترس بودن تعداد کمی در یک زمان، قیمت را حتی بیشترنیز می تونا افزایش داد. این داستان برای نسخه های جدید نیز صدق می کند ، چرا که همین نسخه های جدید نیز ، احتمالا در آینده وارد بخش کلکسیونی شده و با ارزش تر از جنبه ذاتی خود خواهند شد.
چرا جردن ها اینقدر گران و خاص هستند؟َ!
"ایر جردن" نام تجاری معروفی است که بیشتر مردم دوست دارند با آن مرتبط باشند و هنگام خرید یکی از آنها، عملا حقوق انحصاری را نیز پرداخت می کنید. نایک همچنین با سایر برندهای لوکس مانند "دیور" برای تولید کفشهای ورزشی محدود همکاری میکند. و چه چیزی منحصر به فردتر از ادغام دو برند لوکس برتر برای جلوه بیشتر و لاکچری شدن ؟!
همین امر در مورد همکاری جردن برند با افراد مشهور سلبریتی نیز صدق می کند. چه چیزی منحصر به فردتر از این است که خود را با بزرگترین ستاره های هر حوزه مرتبط کنید؟
نفوذ سلبریتی ها
طرفداران معمولا می خواهند با سلبریتی های مورد علاقه خود ارتباط برقرار کنند و کالاهای اسپانسری می توانند راهی باشند برای برقراری این ارتباط ، نایک این اصل را با به خوبی تشخیص داد. آنها این کار را با بزرگترین حرکت حرفه ای خود یعنی استخدام مایکل جردن آغاز کردند. با این حال، در طول تاریخ ایر جردنز، کمپین های بازاریابی درجه یک آنها اغلب افراد مشهور دیگر را شامل می شد. یکی از به یاد ماندنی ترین آنها، همکاری مایکل جردن با اسپایک لی است. نتیجه؟ یکی از به یاد ماندنی ترین تبلیغات در تاریخ کفش های ورزشی.
امروزه آنها با بزرگ ترین نام ها از داخل و خارج از صنعت به کار خود ادامه می دهند. این امر پایگاه مشتری گسترده تر و حتی آگاهی گسترده تر از برند را تضمین می کند (نه اینکه آنها به آن نیاز دارند).
این سیاست کلی در مورد سایر سلبریتی ها نیز صدق می کند ، برخی از بزرگترین همکاریهای جردن در عصر ما، دریک، تراویس اسکات و امینم هستند.
چگونه از ایر جردن کسب درآمد کنیم؟
شاید در نگاه اول خرید یک کفش و کتونی نوعی هزینه کردن باشد، اما در برخی برندها این هزینه از زاویه ای دیگر نوعی کسب درآمد هم می تواند باشد. در مورد راه های کسب درآمد از کتونی های جردن :
اول از همه، خرید در زمان عرضه. ارزان ترین زمانی که می توانید ایر جردن های جدید را بخرید، زمانی است که ایر جردن ها عرضه عمومی می شوند. می توانید انتظار داشته باشید که فروشندگان با گذشت زمان قیمت را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. برای به دست آوردن یک جفت جردن جدید، باید برنامه انتشار آن را از نزدیک دنبال کنید. این یک اصل پذیرفته شده است که همه خریداران جردن آن را می دانند و هر کس سریعتر در صف قرار گرفته باشد ، زودتر هم جردن جدید را بدست می آورد. تقریباً همیشه در سطح جهانی "رباتهای نایک" هستند که این کار را میکنند.
اما اگر اهل بازی رباتنویسی نیستید (چرا؟) احتمالاً باید از فروشگاههای خردهفروشی محلی دیدن کنید. زودتر از تاریخ انتشار آن وارد شوید و دقیقا بدانید که برای گرفتن یک جفت باید به کجا بروید.
همچنین، مراقب نسخههای بروز شده باشید. نایک میداند که مردم نسخههای قدیمیتر کفشهای خود را با قیمتهای مضحک دوباره میفروشند. خب طبیعی است که نایک هم دنبال بخشی از سهم بازار این بازار "رترو" باشد. بنابراین، آنها اغلب نسخه های بروز شده کفش های قبلی را دوباره منتشر می کنند. اینها کفشهای کتانی هستند که ظاهر یا طراحی نسخههای قبلی را تقلید میکنند، اما اغلب بهروزرسانی یا تغییر میکنند تا برجسته تر شوند.
می توانید انتظار داشته باشید که این جفت کفش کتانی گرانتر از نسخه های دیگر باشد. این به این دلیل است که نایک می داند که نوستالژی می فروشد.